• SZERETET
  • MŰHELYMUNKA
  • IDŐPONTFOGLALÁS
  • BLOG
  • ELÉRHETŐSÉG
  • FACEBOOK
  • INSTAGRAM
  • …  
    • SZERETET
    • MŰHELYMUNKA
    • IDŐPONTFOGLALÁS
    • BLOG
    • ELÉRHETŐSÉG
    • FACEBOOK
    • INSTAGRAM
broken image
broken image
broken image
  • SZERETET
  • MŰHELYMUNKA
  • IDŐPONTFOGLALÁS
  • BLOG
  • ELÉRHETŐSÉG
  • FACEBOOK
  • INSTAGRAM
  • …  
    • SZERETET
    • MŰHELYMUNKA
    • IDŐPONTFOGLALÁS
    • BLOG
    • ELÉRHETŐSÉG
    • FACEBOOK
    • INSTAGRAM
Submit
  • SZERETET
  • MŰHELYMUNKA
  • IDŐPONTFOGLALÁS
  • BLOG
  • ELÉRHETŐSÉG
  • FACEBOOK
  • INSTAGRAM
  • …  
    • SZERETET
    • MŰHELYMUNKA
    • IDŐPONTFOGLALÁS
    • BLOG
    • ELÉRHETŐSÉG
    • FACEBOOK
    • INSTAGRAM
broken image
broken image
broken image
  • SZERETET
  • MŰHELYMUNKA
  • IDŐPONTFOGLALÁS
  • BLOG
  • ELÉRHETŐSÉG
  • FACEBOOK
  • INSTAGRAM
  • …  
    • SZERETET
    • MŰHELYMUNKA
    • IDŐPONTFOGLALÁS
    • BLOG
    • ELÉRHETŐSÉG
    • FACEBOOK
    • INSTAGRAM
Submit
broken image

A Hős útja

· önismeret

𝑴𝒊 𝒂 𝒌𝒆𝒅𝒗𝒆𝒏𝒄 𝒇𝒊𝒍𝒎𝒆𝒅?

Biztos lehetsz benne, hogy ha sok más embernek is tetszik az a film ami neked, akkor a kasszasiker nem a véletlen műve.

𝑺𝒕𝒂𝒓 𝑾𝒂𝒓𝒔, 𝑶́𝒛, 𝒂 𝒄𝒔𝒐𝒅𝒂́𝒌 𝒄𝒔𝒐𝒅𝒂́𝒋𝒂, 𝑻𝒘𝒊𝒍𝒊𝒈𝒉𝒕, 𝑴𝒂́𝒕𝒓𝒊𝒙, 𝒗𝒂𝒋𝒐𝒏 𝒎𝒊 𝒌𝒐̈𝒕𝒊 𝒆𝒛𝒆𝒌𝒆𝒕 𝒂 𝒎𝒖̋𝒗𝒆𝒌𝒆𝒕 𝒐̈𝒔𝒔𝒛𝒆?

Joseph Campbell a mitológiák és mesék kutatása közben fedezte fel azt, hogy van egy monomítosz ami valamennyi történetet, ami fennmaradt az évezredek folyamán a világban, egyesít.

 A rajongott filmek azért olyan sikeresek, mert használják a monomítosz mintáját, ez alapján készültek a fent felsorolt alkotások is. Az emberi lélek pedig tudattalanul is rezonál az igazi hős archetipusával.

𝑫𝒆  𝒂𝒎𝒊 𝒂 𝒍𝒆𝒈𝒊𝒛𝒈𝒂𝒍𝒎𝒂𝒔𝒂𝒃𝒃, 𝒉𝒐𝒈𝒚 𝒗𝒂𝒍𝒐́𝒋𝒂́𝒃𝒂𝒏 𝒎𝒊𝒏𝒅𝒆𝒏 𝒆𝒎𝒃𝒆𝒓𝒏𝒆𝒌 𝒗𝒂𝒏 𝒆𝒈𝒚 𝒔𝒂𝒋𝒂́𝒕 𝒕𝒐̈𝒓𝒕𝒆́𝒏𝒆𝒕𝒆. 𝑨𝒎𝒊, 𝒉𝒂 𝒂 𝒌𝒂𝒍𝒂𝒏𝒅𝒓𝒂 𝒉𝒊́𝒗𝒂́𝒔𝒓𝒂 𝒗𝒂́𝒍𝒂𝒔𝒛𝒐𝒍𝒖𝒏𝒌  𝒂𝒛𝒐𝒏𝒏𝒂𝒍 𝒎𝒖̋𝒌𝒐̈𝒅𝒆́𝒔𝒃𝒆 𝒍𝒆́𝒑 𝒆́𝒔 𝒆𝒈𝒚 𝒕𝒐̈𝒓𝒕𝒆́𝒏𝒆𝒕𝒃𝒆𝒏 𝒕𝒂𝒍𝒂́𝒍𝒋𝒖𝒌 𝒎𝒂𝒈𝒖𝒏𝒌𝒂𝒕.

Mi köze van mindennek az önismerethez, családi kapcsolatokhoz, párkapcsolathoz? Ha végigolvasod a lépéseket a hős útján, meg fogod érteni. 

𝑻𝒆 𝒗𝒂́𝒍𝒂𝒔𝒛𝒐𝒍𝒕𝒂́𝒍 𝒎𝒂́𝒓 𝒂 ❞𝒌𝒂𝒍𝒂𝒏𝒅𝒓𝒂 𝒉𝒊́𝒗𝒂́𝒔𝒓𝒂❞? Induljunk, kalandra fel! 

 

Az alábbi írás Joseph Campbell: Az ezerarcú hős könyve alapján készült.

Elindulás:

1. Kalandra hívás

Egyszer csak történik valami szokatlan, "véletlenül"megjelenik egy hírnök aki kalandra hív. A hírnök bármi és bárki lehet, például egy szarvasbika, aminek megpillantása után a hős üldözőbe veszi az állatot,ennek következtében pedig feltárul előtte egy rejtett világ. Kezdetét veheti egy mítikus átalakulás, mert a sors már megszólította. A társadalom korlátai közül a figyelme áthelyződik az ismeretlenbe, ami veszélyekkel terhes, ugyanakkor kincsekkel kecsegtet.

2. A kaland visszautasítása

Olykor az elhivatás válasz nélkül marad, mert könnyebb a külső világban másra figyelni. Ennek következtében beáll az unalom az ember életébe. De az is lehet, hogy az ember a kemény munkába menekül, miközben szokásos családi mintájában marad. Épp azt utasítja el a hős, ami a saját érdekében állna. Ilyenkor kizárólag a jelenlegi életét akarja élni, a mostani erények, célok, kiváltságok megszilárdításán dolgozik. Az életet nem szemléli teljes egészében, emiatt nem veszi észre a halál és feltámadás végtelen folyamatát.

3. Természetfeletti segítség

Ha a hős nem utasította vissza a kalandra hívást, akkor megjelenik egy védelmező segítő. Sok esetben öregember, varázsló, tanító, jóságos anyóka vagy vezető, aki valami védelmező dologgal, amulettel, síppal vagy valami jó tanáccsal látja el, hogy megvédje a sárkányoktól, amikkel bizony hamarosan szembe kell néznie a hősnek. Közben rájön, hogy tudatalatti erői támogatják őt. Felismeri, hogy maga az anyatermészet is a hatalmas küldetést támogatja. A kozmikus Anya védelme alatt álló hőst nem érheti bántódás.

4. Az első küszöb átlépése

A hős elérkezik a "küszöb örzőjéhez"- ez őrzi ismert világának a határát. Ezek a ráció határai, melynek kapuit a "legmagasabb racionális szellem őriz", aki csak akkor engedi meg az átlépést, ha legyőzik. Mögötte a veszély, az ismeretlen a rejteki, ahol a szörnyek lakoznak, például Pán. Akik az ő területére tévednek azok "páni félelmet" élnek át. Az átlagember büszke arra, hogy a kijelölt határok között marad és a közhiedelem is ezt támogatja. De a hősnek túl kell lépnie az ismert határokon, a szülői ház védelmén, a falu határán- és vállalni kell a veszélyeket.

5. A cethal gyomrában

A mágikus küszöb átlépése belépés az újjászületés világába, az óriás bálna gyomra az anyaméh szimbóluma. Látszólag a hős meghal, az átlépés az önmegsemmisítés egyik formája. Valójában ilyenkor csak azok a részek halnak meg benne ami egoisztikus. A Piroska és a farkas mesében ez az a pillanat amikor Piroskát bekapja a farkas.

Beavatás:

1. A próbatételek útján

Ez a kaland legizgalmasabb része. A világirodalom telis-tele van varázslatos megpróbáltatásokkal. A hőst a jótanácsok, amulettek védelmezik, melyeket a természetfeletti segítőtől kapott útja elején. A különféle próbák eredményeként megtörténik az "én megtisztítása". Az érzékek megtisztulnak és lecsillapodnak. Az energiák a transzcendens dolgokra öszpontosulnak. A gyermekkori állapot képei átalakulnak, ez a feloldódás. A hős felfedezi és befogadja saját ellentétét, saját ismeretlen énjét. Rájön, hogy ő és ellenfele nem különböznek egymástól, hanem egy test és egy lélek. Még mindig nyitott azonban a kezdeti kérdés, képes-e önmagát elpusztítani az ego?

2. Találkozás az Istennővel

A legvégső kalandot általában a misztikus házasság jelenti. Miután a hős minden akadályt legyőzött és minden ellenséget lekaszabolt, lelke egybekel a Világ Istenkirálynőjével, aki a pozitív női értékek megtestesítője. Ő minden szépségek legszebbike, minden vágyakozás tárgya. Ő az anya, a nővér, a szerető, a menyasszony. Ő a tökéletesség ígéretének megtestesülése. Minden előző csábítás a világból, minden öröm őt előlegezte meg. A nő a megismerhetőség teljességét reprezentálja, a hős pedig a megismerő. Ahogy lassan halad előre a beavatás során, az istennő képe mindig más formában jelenik meg előtte. Soha nem lehet magasabb szinten mint a hős, ám ígérhet többet annál, mint amit a hős abban a pillanatban képes felfogni. Csábítja, és arra sarkallja a hőst, hogy rázza le béklyóit. Az istennő- aki minden nőben megtestesül- a hős utolsó próbája. Képes-e elnyerni a szeretet adományát? Ha pedig a hős képes erre, akkor ketten együtt a megismert és a megismerő megszabadulnak minden korláttól.

3. A nő mint csábító

A nőiség negatív oldala az, amikor kísértések érik a hőst, ez lehet női alakban, testi vágyak formájában, vagy lehet másfajta kísértés, materiális ajánlat, ami eltérítheti a hőst az útjáról.

A misztikus menyegző a világ istenkirálynőjével azt szimbolizálja, hogy a hős ura a saját életének. A nő maga az élet, a hős pedig megismerte és uralja az életet. A próbák során tudatossága megerősödött és képessé vált befogadni a pusztító anya képét, élete neki rendelt társát. Ezzel felismerte, hogy ő és az apa egy és ugyanaz így ő kerül az apa helyébe.

4. Megbékélés az apával

A hős szembe néz azzal, aminek a legnagyobb hatalma van az élete felett. Ez lehet egy apa szörnyképe, vagy bármilyen hatalommal rendelkező személy, beavató pap, aki apa-figura, ami gyermekkori élményből fakad és a bűn érzésében tartja fogva a felnőtté érett lelket. A megbékélés azt jelenti, hogy megszabadulunk az önmagunk által teremtett kétfejű szönytől, az Istennek gondolt szuperegotól és a Bűnnel azonosított sárkánytól. Ehhez el kell engedni az egot és hinni kell abban, hogy az atya könyörületes, ekkor a félelmetes szörnyek megsemmisülnek.

5. Megdicsőülés

A hős egy isteni állapotba érkezik meg miután legyőzte a tudatlanságból eredő félelmét. "Aki megszabadult a gondolatok felhőjétől, az minden félelmét hátrahagyta, és semmi meg nem érinti többé". Megérti, hogy az idő-öröklét, születés-halál, Isten-Istennő, igazság-illúzió ugyanannak az egésznek a két megtapasztalása, aspektusa. Felülemelkedve a dualitáson eléri a tökéletes tudást. Megérti, hogy Isten a szeretet. A kis egotól megszabadult, megtalálta önmagát és az isteni Énje vezeti a továbbiakban. Ekkor már igaz a mondás: "Nem én, hanem Krisztus én bennem". Ez a bennünk rejlő lehetőség kiteljesedése, amire mindenki képes, aki hőssé válik.

6. A végső adomány

A hős bizonyítva rátermettségét megszerzi a kincset az istenektől, istennőktől. E kincs lehet áldás, esetleg elixír, a királylány vagy a tűz, amit Prométheusz szerezett meg az emberek számára.

Visszatérés

1. A visszatérés megtagadása

Az adományt a hősnek vissza kell hoznia az emberek a közösségébe, hogy a megszerzett bölcsesség, jutalom a megújulást szolgálja az egész világ számára. Tehát vissza kell térnie a mennyei állapotból és megtalálni a módját annak, hogyan tudja átadni az embereknek. Ezt a felelősséget van, hogy nem vállalja fel a hős.

2. A mágikus menekülés

Ha a hős elnyeri az istenek, istennők áldását az adomány megszerzésére, akkor megbizatást kap tőlük, hogy hozza vissza a világba, segítőket is kap a visszatéréshez. Ám ha elrabolta, vagy csellel szerezte meg a kincset, akkor fejvesztve kell menekülnie. Minden esetben valami apró emberi gyarlóság akadályozza meg a két világ közötti küszöb átlépését.

3. A külső segítség

Elképzelhető, hogy a hős külső segítséggel tér vissza a természetfeletti kalandból. Ha nem is vágyik vissza a világba, akkor is a segítségére sietnek. A társadalom féltékeny azokra, akik ki akarják vonni magukat belőle, így a hős többnyire visszatér a késlekedése után. Ez az utolsó krízispont, mindegy hogy külső vagy belső ösztönzésre tér vissza, be kell lépnie a földi világ elfelejtett légkörébe, ahol a töredékként élő emberek egésznek képzelik magukat. Szembesíteni kell a társadalmat az egot eltipró, ám mégis életadó elixírrel, válaszolnia kell a jogos kérdésekre, ki kell állnia a nehézségét annak, hogy a jó emberek is képtelenek felfogni azt, ami vele történt.

4. A visszatérés küszöbének az átlépése

Azt hisszük, a két világ az emberek és az istenek világa két külön világ, de a két világ egy és ugyanaz. Az istenek birodalma az ismert világ elfelejtett dimenziója. A hős küldetésének épp az a nehézsége, hogy hogyan lehet újra elmagyarázni azt, amit már ezerszer helyesen tanítottak az embereknek, de helytelenül tanultak meg. Hogyan lehet a transzcendens boldogság élményeit megértetni embertársaival, akik a szenvedélyek rabjai? Rájön, hogy bohócot csinál magából a szemükben. Ahhoz, hogy kalandja sikeres legyen, a hősnek szembe kell néznie a világgal.

5. Két világ ura

Az egyén az önfegyelem hatására felad minden ragaszkodást, ezzel megszabadul személyes korlátaitól, reményeitől, félelmeitől. Nem áll ellen az önmegsemmisítésnek, ami az igazságban való újjászületés feltétele. Készen áll a hatalmas egység megtapasztalására. Jézus színeváltozásának a tanítványok voltak a szemtanúi, akik már megszabadultak a személyes akaratuktól. Már feladták ragaszkodásukat az élet, a személyes sors és a végzet fogalmaihoz, a Mesterben való teljes önmegtagadás és feloldódás által.

"Mert aki meg akarja tartani az ő életét elveszíti azt, a ki pedig elveszíti az életét én érettem, megtalálja azt."

6. Szabadon élni

Az út, amelyet a legtöbb ember választ egy alaptalan, így hamis önkép kialakítása, ami elhiteti velünk, hogy kivételes jelenségek vagyunk a világban. Nem osztozunk mások bűneiben, mert mi a jó oldalon állunk. Ez az álszent önelégültség oda vezet, hogy félreértelmezzük nemcsak magunkat, hanem az ember és a kozmosz természetét is. A mítosz célja eloszlatni a tudatlanságot, és hogy egységbe hozza az egyéni tudattalant a kozmikus akarattal. Ennek eszköze az a felismerés amely felfedi a valódi kapcsolatot az idő változó világa és az örökkévaló között. A hős személyes énje meghalt ugyan az út során, de feltámadt az egyetemes Énben megerősödve.

A hős a jelenben létezik, ahogyan Krisztus mondja:" Én vagyok"

 

Previous
Az ex az oka?
Next
 Return to site
strikingly iconPowered by Strikingly
Cookie Use
We use cookies to improve browsing experience, security, and data collection. By accepting, you agree to the use of cookies for advertising and analytics. You can change your cookie settings at any time. Learn More
Accept all
Settings
Decline All
Cookie Settings
Necessary Cookies
These cookies enable core functionality such as security, network management, and accessibility. These cookies can’t be switched off.
Analytics Cookies
These cookies help us better understand how visitors interact with our website and help us discover errors.
Preferences Cookies
These cookies allow the website to remember choices you've made to provide enhanced functionality and personalization.
Save